Monday, October 27, 2014

Ленена жилетка

Като цяло предпочитам шиенето, а не плетенето. Напоследък обаче, плета много и шия малко. По-просто е, завиваш се на дивана и си плетеш. Мога да стоя така часове наред без да ми омръзне. 

Тази схема ми попадна преди около година. Много ми хареса, но не се осмелявах да я започна, защото ми се струваше твърде много работа. Аз обичам по-скоростни неща, а това изглеждаше като месеци плетене.


Сигурно вече сте разбрали, че при мен нещата винаги са от типа на „трябва да започна нещо веднага!“. Затова  гледам като ме удари музата да не се бавя много, че може и да си тръгне. Точно това се случи и този път. През лятото попаднах на една ленена прежда, която много ми хареса и я купих. По-късно докато се чудех какво да захвана, този модел ми попадна пред очите отново и ми се стори много подходящ. Не губих време да се чудя много или малко плетене ли е, а просто взех възможно най-дебелия обръч за тази прежда и започнах.

Първо си направих проба с иглите и преждата и установих, че трябва да намаля броя на бримките, иначе жилетката щеше да стане много голяма. Пробата е заплитане на част от схемата, например само 20 или 30 бримки. Така се плетат 20-30 реда. Целта е да се получи правоъгълно или квадратно парче, по което да се измерят колко бримки и реда влизат в квадрат 10 на 10 см или в 5 на 5 см. Аз обикновено меря в 5 на 5 и после умножавам получените числа по две. Повечето модели дават пробата за 10 х 10 см (4 х 4 инча). Така сравнявате вашата прежда и игли с модела и коригирате, ако се наложи с повече/по-малко бримки или с различна дебелина игли. Честно казано, не обичам да плета проби предварително. Но пък винаги, когато го правя, резултатът е бил добър, което не може да се каже за случаите без проби.

И така, отново към жилетката. Моделът е Way Side Cardigan. Схемата е безплатна. Изглежда сложен, но всъщност схемата е доста проста и се повтаря няколко пъти на ред. Само бих препоръчала да се слагат маркери между повторенията. Така при възникване на грешка, тя се открива далеч по-лесно и може да се поправи на място.  

Може да се носи така. 


А може да се носи и така. 



Единственото по-сложно нещо са осморките. Ето тук едно видео, което показва как се плетат осморки. Въпрос на свикване е, иначе нищо страшно.




Жилетката ми отне около месец, за съжаление не можах да я свърша навреме преди да изтече лятотоJ

No comments:

Post a Comment