Friday, October 24, 2014

Слънчево жълт пуловер с качулка

Със захлаждането на времето все повече не ми се излиза и ме влече да си стоя вкъщи. И вие ли сте така? За разнообразие, тази есен реших да направя нещо радикално и да завърша поне част от започнатите си проекти. С изненада установих, че заплетените и захвърлени блузи и пуловери са повече, отколкото си спомням, затова подходих избирателно към купчината.

Първото нещо, което ми попадна е този огнено жълт пуловер с качулка. Чакаше, милият, за половин ръкав от 4 години. Е, дочака го. Отне ми няколко дни да го доплета, изпъна и зашия.
Преждата е смес от вълна и акрил (50% вълна, 50% акрил). Много мека и приятна на допир. Използвах обръч ADDI с дебелина 8 мм. Моделът е на Garnstudio

Пуловерът се плете на едно от талията до подмишниците. После се разделя за предница и гръб. Там някъде предницата се разделя на още две части. След изплитането на рамената, те се зашиват и се изплитат бието и качулката. Ръкавите се изплитат последни. При мен вторият ръкав отне „само“ 4 години. Като приключих с него установих, че той е малко по-голям от първия. Изненадах се, помислих, че съм го плела на повече бримки. Но не! През годините съм започнала да плета доста по-хлабаво, което доведе до видима разлика в ръкавите. Като цяло това не е проблем. Винаги преди да зашия частите на една дреха, ги блокирам с ютията до желания размер. Така разпънах първия ръкав до големината на втория и всичко беше наред. След като ги заших за блузата вече нямаше разлика.


 Какво представлява блокирането? Това е манипулация, която спомага за отпускането на нишките на естествената прежда и води до най-добър вид на готовото изделие. Блокирането може да се извърши по няколко начина и при различни фази от направата на изделието.
Единият начин е да се блокира готовото изделие. Това е най-подходящо за шалове и блузи, които се плетат наведнъж. Вторият начин е блокиране на частите една по една, преди да се зашият. Разбира се, може първо да ги зашиете и след това да блокирате жилетката или блузата, но за мен най-добри резултати се получават при блокиране на отделните части.
Как се извършва блокирането? Отново има варианти. Предпочитаният от мен е със силна ютия и пара. Слагам частта на гладачната маса, закрепвам я с карфици до желаната големина и леко минавам с ютията над нея, така че парата да отпусне нишките. НЕ ГЛАДЯ самото изделие, а просто прокарвам ютията на разстояние отгоре.

Другият начин е частите да се накиснат леко в хладка вода и да се изцедят в хавлиена кърпа. След това се разпъват върху равна повърхност до желаните размери и се оставят да изсъхнат. Това предполага наличие на достатъчно място и равна повърхност. При мен винаги липсват и двете затова предпочитам другото блокиране.

Процесът изглежда труден, но всъщност не е. Признавам си, че в началото не ми се занимаваше много и го пропусках, но вече стана неизменна част от довършването на всяко изделие. За мен е равнозначно на разглаждането на шевовете при шиенето на дреха. Можеш и да не го правиш, но след това, каквото и да направиш на готовата дреха, не можеш да я подобриш.





No comments:

Post a Comment